Kuku jari kaki Kulat - Gejala dan Punca Its

Kuku jari kaki Kulat - Gejala dan Punca Its

Kulat kuku jari kaki adalah perubahan warna kuku yang disebabkan oleh jangkitan kulat. Kulat pada kuku kaki tinggal di keratins bawah kuku menyebabkan perubahan warna dan kepingan pada kuku kaki. Terdapat begitu banyak faktor yang boleh membawa kulat kuku jari kaki. Kebanyakan orang yang sudah dijangkiti cenderung untuk diri mengobati diri mereka sendiri, dan tidak sedar bahawa mereka perlu menggunakan langkah-langkah pencegahan dapat mengelakkan jangkitan selanjutnya.

Beberapa gejala mungkin termasuk kepingan dan perubahan warna pada kuku kaki. Anda juga boleh mengalami kesakitan apabila memakai kasut dan berjalan. Dalam beberapa kes, anda boleh bau bau busuk yang datang dari kuku kaki dijangkiti. Perubahan warna juga merupakan salah satu simptom penyakit kuku ini; kuku kaki anda boleh menjadi coklat, kuning atau hijau.

Apa yang menyebabkan kulat kuku jari kaki? Salah satu sebab mengapa kulat muncul pada kuku kaki adalah kerana memotong kuku terlalu pendek. Ada kalanya bahawa luka kecil yang tidak disengajakan adalah ketika memotong kuku anda, ini boleh menyebabkan kulat untuk hadir dan hidup di kuku anda menyebabkan jangkitan. Cara terbaik untuk mengurangkan kuku anda adalah untuk tidak memotong mereka benar-benar pendek.

Sebab lain yang boleh dilakukan pendedahan biasa jari kaki anda untuk kelembapan, ini berlaku apabila anda mempunyai jari kaki berpeluh. Cara terbaik untuk menangani ini adalah untuk sentiasa memakai kelembapan menyerap sarung kaki dan untuk menukar mereka kerap sekali mereka basah. Jika anda sering pergi berenang, sentiasa membawa flip flop dengan anda dan memakai mereka, ini akan membantu banyak dalam mencegah kulat kuku jari kaki.

Sesetengah rawatan yang sedang digunakan untuk mengubati kulat kuku jari kaki adalah ubat kumur Listerine dan minyak pokok teh. Dalam menggunakan ubat kumur Listerine, anda hanya perlu untuk melibatkan jari kaki yang dijangkiti anda dalam Listerine selama 30 minit. Ini perlu dilakukan selama tiga hari. Teh minyak pokok boleh membantu banyak juga; ini adalah ekstrak tumbuhan semulajadi yang mengandungi bahan berguna yang boleh membunuh kulat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar